CO₂-reductie als opgave én kans
Marianne Loof
Hoe maak je ambities concreet? Een reductiedoel van -55% CO₂ in 2030 vraagt ook in spoorse opgaven om scherpe keuzes – én biedt ruimte voor vernieuwing.
De publicatie Paris Proof Stations van Bureau Spoorbouwmeester, NS en ProRail bracht dit scherp in beeld. De uitkomsten waren confronterend en hoopgevend tegelijk. De opdracht is helder: maak CO₂-reductie direct tot toetsbare randvoorwaarde in de opgave en het ontwerp – niet als ambitie voor ‘later’.
In deze workshop onderzoeken we hoe al in de vroege ontwerpfase gericht kan worden gestuurd op materiaalgebonden CO₂-uitstoot – en welke rol biobased materialen daarin kunnen spelen, met hout als krachtige versneller. We laten zien hoe CO₂-budgettering en scherpe ontwerpkeuzes bijdragen aan emissiereductie.
Het onderzoek laat zien dat CO₂-bewust ontwerpen niet alleen haalbaar is, maar ook richting en handelingsperspectief biedt binnen de complexe realiteit van duurzame mobiliteit en verstedelijking. Paris Proof fungeert daarbij niet als beperking, maar als motor voor ontwerpkwaliteit, effectiviteit en inhoudelijke scherpte.
Biografie
Marianne Loof is architect, stedenbouwkundige en medeoprichter van LEVS architecten. Sinds 2022 is zij Spoorbouwmeester en verbindt zij ruimtelijke kwaliteit aan strategische spoorse opgaven.
Met LEVS publiceerde zij Carbon Based Design – een werkwijze waarin materiaalgebonden CO₂ als startpunt voor ontwerp dient, van gebouw tot gebied. Ook in haar rol als Spoorbouwmeester zet zij met Bureau Spoorbouwmeester in op CO₂-bewust ontwerpen, onder meer via het onderzoek Paris Proof Stations.
Deze onderzoeken slaan een brug tussen beleid, ontwerp en uitvoering. Alleen in die samenhang kunnen we ruimtelijke kwaliteit koppelen aan concrete klimaatdoelen.